Kleurrijke quilt

Kleurrijke quilt

Om weer eens een kleurrijke quilt te starten die technisch toch wat vaardigheden vereist kwam ik op het idee om een patroon te gebruiken uit het boek van Karen K. Stone. Het is als je even bezig bent zo’n leuk patroon, dat het bijna verslavend is. Mijn vriendin Gini maakte de quilt zelfs tweemaal!

Het gaat er bij dit patroon om dat je in elk blok met (bijna) alle kleurgroepen werkt en dat er over de hele quilt een evenwichtige verdeling van de (behoorlijk) felle kleuren ontstaat. Verder heeft elk blok een boog die uit punten bestaat, die weer keurig tussen de andere bogen genaaid moet worden voor het ontstaan van “scherpe puntjes”.

We beginnen met het selecteren van zo’n 50 stofjes, goed verdeeld over de kleurencirkel. In elke blok zijn 5 stoffen nodig. De kleurgroepen zijn: paars/blauw, turkoois/groen, rood/roze, geel/oranje en zwart/multi. Je neemt uit elke kleurgroep één stof en zorgt voor een mooi evenwicht binnen elk blok.

Het naaien kan met de hand en met de machine, ik heb allebei gedaan. Op vakantie neem je een paar “voorbereide” blokken mee en kan je lekker wat patchen. Thuis pak je eerder de naaimachine, zeker voor de rechte lijnen. Er wordt gewerkt met de paper-piecing methode. De bogen vragen wat oefening, de laatsten gaan het best! De kleinste boog heb ik steeds met de hand genaaid.

Één reactie

  • roosmarie hermans

    wat is het toch leuk als je met het quiltvirus besmet bent. Wat een uitdaging om met zoveel kleuren en stofjes aan de gang te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.